Kolarlistan

Vi tilldelas ett liv. En period av levande att förfoga över. Tid, helt enkelt. Och valmöjligheter. Vad livet i sig innebär är ganska alltså ganska vagt. Jag antar att det är upp till var och en hur vi förvaltar det. Vårt liv är vår ensak. Men en sak är definitv; Vi skall alla dö. Vi vet inte när, vi vet inte hur och vi vet inte vart. Och tur är väl det? Men eftersom framtiden är så oviss tycker jag att det är viktigt att vara medveten om att livet kan gå en förlorat snabbt. När vi minst anar det. Vi får inte leva med föreställningen om att åttiosträcket skall passeras, och därför ständigt låta drömmar och göromål skjutas på framtiden. Vi måste ta vara på tiden. Den är dyrbar.

Jag erkänner. Jag har tvekat på livet. Känt mig sviken av att mina föreställningar inte varit de rätta. Trott att livet i sig skulle vara stort och prominent. Nu har jag dock börjat inse att livet inte är mer än vad jag gör det till. Eller rättare sagt att livet kan bli så mycket om jag vågar göra det så. Tänk att det skulle ta tjugotvå år för poletten att trilla ner. Bättre sent än aldrig antar jag?

Nu sitter jag alltså här denna höstliga septemberdag och skriver på min kolarlista. En lista över saker jag vill göra innan livet har passerat mig obemärkt. Och nej, jag har inte tänkt att dö riktigt än. Att leva är första prio faktiskt. Men jag tror att en lista kan fylla en god funktion dels ur motivationsprojekt och dels som medvetandefaktor om att livet är kort; jag skall ta vara på det. En lista som kan omfatta konkreta handlingar jag vill utföra eller något så abstrakt som en känsla jag vill uppleva. Det är min lista. Jag bestämmer över den. Det finns inga rätt eller fel. Så här lyder inledningen (Och givetvis kan den komma att revideras och adderas under livets gång. Nya erfarenheter väcker ny nyfikenhet!)

- Skratta så det gör ont i magen
- Se ett norrsken brinna
- Odla och skörda min egen trädgård
- Lära mig bugga
- Njuta av en myig filmkväll i höstmörkret
- Besöka London tillsammans med en vän
- Köpa och inreda mitt eget torp
- Viska jag älskar dig i någons öra
- Gråta av lycka
- Leta bröllopsklänning med min syster
- Uppleva midnattssolen efter en fjällvandring i sällskap av pappa
- Åka med i en rallybil
- Hoppa i vattenpölar en regnig dag
- Sätta en surdeg och njuta av en skiva nybakat bröd
- Cykla med håret fladdrandes i vinden
- Gå på promenad med mamma i solens ljuva strålar
- Bjuda in bekanta på en spontanmiddag
- Uppleva total närvaro i nuet
- Gå en kurs i inredning
- Känna lukten av mitt nyfödda barn
- Somna med ett leende på läpparna
- Bygga upp ett socialt nätverk
- Åka längdskidor


Tips på sådant som inte får missas?

Era vackra ord!
Ellinor tänker:

Vilken underbar lista!

Det är bra att få ner saker svart på vitt. Det är annars allt för lätt att bara låta livet passera.

Kram


Lär känna Ellinor: http://ellinorsworld.blogspot.com
2010-09-15 | 08:55:00
Therese tänker:

Vet du, jag älskar dig! Vi ska börja bocka av den där listan snarast!


Lär känna Therese: http://thereseannamarie.blogg.se/
2010-09-22 | 14:02:32

Lämna en tanke!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Blogg:

Det du tänkte var:

Trackback