Just be you

Konsten att vara självsäker; egenskapen vi alla borde besitta. Den där känslan om att ha en identitet. Insikten om att det här är jag, och jag duger precis som jag är. Kunna ta kritik, ge kritik och uppmuntra. Ha mod, lust och vilja. Vara vetgirig, självständig men också mottaglig för hjälp från andra. Tro på sig själv. Tro på andra. För en självsäker människa har inget behov av att ständigt bli bekräftad av omgivningen. Hon vet var hon har sig själva, och att om hon gjort sitt yttersta efter rådande omständigheter så är det gott nog. Och att ett misslyckande är inte detsamma som att vara misslyckad, det är bara ett tillfälle att dra nya erfarenheter för kommande utmaningar i livet.

Jag arbetar på att få en stärkt självkänsla. För mig handlar det främst om att lära känna mig själv. Vad intresserar mig? Vilka är mina tillgångar, mina egenskaper och mina brister? Vad har jag för åsikter och värderingar? Vad vill jag göra i framtiden? Efter många års eftertanke har jag äntligen insett att det är jag själv som varit min största begränsning. Hur skall jag kunna bli nöjd med det jag är, om en stor del av varje dag ägnas åt att nedvärdera mig själv? Jag skulle aldrig kasta de skällsord i någon annans aniskte, som jag varje dag kastar i mitt eget. Det är inte rättvist. Jag skulle aldrig bedömma människor lika hårt som jag bedömmer mig själv. Och frågan är varför?

Med en bättre självkänsla tror jag att lusten och viljan att prova på nya saker kommer växa sig större. Med en god självkänsla ställs inte egenvärdet i relation till det som presteras. Detta genererar i sin tur att målmedvetenheten ökar, eftersom rädslan för att misslyckas inte utgör några hinder. Förmågan att se saker ur sin rätta propotion förstärks, likså förmågan att hantera stress. Intiativförmågan förstärks,; för ett ställningstagande utgör ett sådant litet fragment av vårat liv att det alltid finns tid att göra nya, om det tidigare inte skulle visa sig vara så genomtänkt.

Men hur självkänslan kan förstärkas behöver jag inte ge några anvisningar om. Jag delger er istället Cims budord, med viss revidering, för hon har verkligen slagit huvudet på spiken. Läs, begrunda och se sedan till att verkställa!

Tacka alltid för komplimanger.
Försök ta till dig beröm även om du inte själv tror på det.
Lura dig själv. Sluta kritisera dig själv när du står framför spegeln eller gör någonting. Försök istället övertyga dig själv om att du är snygg och att vad du än tar deig för kommer du att lyckas med. Den gamla klyschan "du är vad du tänker", stämmer faktiskt.
Du spelar roll. Din åsikt räknas. Klanka inte ner på dig själv utan säg vad du tycker. Du är lika mycket människa som alla andra.
Våga vara du. Om du tycker någonting, stå för det! Klä dig i kläderna du vill ha, stå för dina åsikter. På så sätt får du både respekt från andra och för dig själv.
Peppa peppa peppa! Gå alltid in med en positiv inställning, även om det känns tungt. Det finns någonting positivt i allting.
Ge beröm. Tänker du någonting snällt om någon annan, säg det! Att ge ärliga komplimanger stärker även en själv.
Uppskatta det du har. Nyckeln ligger inte i mängden. Var glad för vad du har istället för att vara ledsen för vad du saknar.
Sluta kritisera. Se det positiva i det som är annorlunda, döm inte ut det som är obekant. Fokusera på det som är bra och fint.
Välj ditt umgänge. Umgås bara med personer som får dig att må bra. Det är tillåtet att välja sina vänner. Observera att osäkra människot tar ut sin osäkerhet i form av kritik mot allt som sticker ut eller är annorlunda, och det hämmar.
Du är inte konstig - du är unik! 
Var den du är istället för att härma andra. Inspireras andra, men gör din egen grej. Att hitta sin egen identitet är viktigt.


Era vackra ord!
Ellinor tänker:

Kloka ord. Tar dem med mig och begrundar dem.

Kram


Lär känna Ellinor: http://ellinorsworld.blogspot.com
2010-08-29 | 14:36:59
Ellinor tänker:

Kloka ord. Tar dem med mig och begrundar dem.

Kram


Lär känna Ellinor: http://ellinorsworld.blogspot.com
2010-08-29 | 14:37:08
Anonym tänker:

Du är så klok kära vän, och jag tror på dig, på oss!


Lär känna Anonym: http://thereseannamarie.blogg.se/
2010-08-29 | 18:52:56
Hanna tänker:

Det här inlägget ska sparas i mina bokmärken.



Kramar till dig


Lär känna Hanna: http://havskristall.blogg.se/
2010-08-31 | 19:04:30

Lämna en tanke!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Blogg:

Det du tänkte var:

Trackback